Als ondernemer ben je druk met je onderneming. Je focust op je omzet en wat er beter kan in je bedrijf. Voldoet mijn product of dienst aan de verwachtingen? Geef ik mijn klanten de juiste aandacht? Heb ik voor volgende maand genoeg afspraken en orders? Hoe zorg ik ervoor dat die orders goed worden gedaan? Hoe ziet mijn website eruit? Hoe kom ik hoger in Google? Zal ik nog naar die netwerkbijeenkomst gaan, want ik heb eigenlijk geen tijd….
Allemaal zaken en afwegingen die van invloed zijn op je onderneming, het resultaat en dus op je inkomen. Wanneer je deze zaken niet goed voor elkaar hebt, dan bestaat je onderneming wellicht niet lang. Dus terecht dat je aandacht hier als eerste naar toe gaat. Als je dit goed geregeld hebt, ga je kijken naar zaken zoals verzekeringen en een AOV. Verzekeringen zorgen voor continuïteit van je bedrijf en de AOV is een financieel vangnet voor de ondernemer. Voor deze saaie en taaie kost als een AOV ben je toch geen ondernemer geworden???
Hoe verleidelijk is het dan, als je tijd hebt vrij gemaakt voor de AOV, om alles online te regelen. Er is op internet namelijk erg veel te vinden over de AOV en het is makkelijk om bij verzekeraars zoals Centraal Beheer, Interpolis, De Amersfoortse je AOV online af te sluiten. Het invullen gaat makkelijk en je wordt netjes virtueel geholpen om alle schermen voor de verzekeraar in te vullen. Het zijn betrouwbare namen van deze verzekeraars, dus als ik alles ingevuld heb en akkoord van een verzekeraar online heb, dan heb ik het toch goed geregeld?
Je vult de aanvraag online bij de verzekeraar in. Alle eigenschappen van de AOV worden netjes uitgelegd en je snapt wat er gevraagd wordt. Je weet wat je wil verzekeren, je weet welk eigen risico je wil hebben, eindleeftijd vul je in. Het gaat eigenlijk heel soepel allemaal dat invullen. Dan kom je bij de gezondheidsvragen. Dat zijn wel moeilijke vragen en die verzekeraar wil wel erg veel weten. Poeh, moet ik dat allemaal invullen???? Oh gelukkig, de verzekeraar biedt aan om de gezondheidsverklaring samen te doorlopen via de telefoon en het zo makkelijk te maken.
Dat is wel fijn, want dat scheelt weer een hoop tijd en ergernis. Het was een prettig gesprek met call centre medewerker van de verzekeraar en eigenlijk viel het wel mee om die vragen in te vullen. Bij een paar moest ik wel aangeven dat ik wat medisch heb gemankeerd, maar echt veel informatie hoefde ik ook weer niet te geven. Vervolgens wordt mijn digitale gezondheidsverklaring online goedgekeurd en de aanvraag van de AOV was rond. Ging lekker makkelijk en snel en de prijs voor het advies van de verzekeraar is ook lekker laag!! Waar hebben die adviseurs het eigenlijk over dat het ingewikkeld product is en dat persoonlijk advies zo cruciaal is. Ik heb het zelf makkelijk online geregeld en het scheelt me tijd en geld voor zo een duur onafhankelijk advies…
Geen vuiltje aan de lucht zou je zeggen. Maar dat de AOV een ingewikkeld product is, blijkt wel als je een claim indient. Dan blijkt dat de keuzes voor je uitgangspunten, de polisvoorwaarden en de keuze voor welke verzekeraar van groot belang zijn. En dan blijkt ook dat het geven en beoordelen van een gezondheidsverklaring een heel belangrijk onderdeel is van het adviestraject. Een verzekeraar zal bij een claim medische informatie gaan inwinnen en wanneer blijkt dat je bij de aanvraag niet alle medische informatie hebt verstrekt, dan kunnen zij een uitkering weigeren. Gebeurt dat dan wel eens, dat er door een verzekeraar niet wordt uitgekeerd?
Lees hier de voorbeelden van verzekeraars die een uitkering weigeren. Dit gebeurt dus regelmatig en vanuit onze eigen ervaring zien wij helaas verzekeraars die een uitkering weigeren op basis van niet verstrekte medische informatie bij de aanvraag. Of deze weigering terecht is, zal de verzekerde dan moeten gaan aantonen. Dit zijn vaak langdurige trajecten en gedurende dit traject ontvang je als verzekerde geen uitkering uit de AOV. Dus net wanneer je de AOV nodig hebt als je arbeidsongeschikt bent, wat al heftig genoeg is, krijg je ook geen uitkering. Hoe moet je nu je uitgaven betalen en wat nu? Allemaal financiële onzekerheid die je juist dacht te hebben verzekerd.
Het niet volledig invullen van een gezondheidsverklaring en geven van alle medische informatie bij aanvraag van de AOV heeft dus verstrekkende gevolgen. De vraag hierbij is ook of een telefonisch gesprek met een medewerker van een verzekeraar voldoende diepgang en toetsing biedt voor jou als verzekerde, om zeker te zijn dat er dekking bestaat voor je AOV. Wat als men niet voldoende door vraagt en men toch graag de AOV wil sluiten? De verzekeraar accepteert je op basis van de telefonische intake, maar dezelfde verzekeraar heeft ook het recht op een uitkering te weigeren als blijkt dat niet de juiste medische informatie is verstrekt. Dit is een aparte situatie.
In ons persoonlijk adviestraject nemen wij de tijd voor de gezondheidsverklaring. Ook dienen wij deze schriftelijk in bij een medisch adviseur van de verzekeraar, waarbij wij met de verzekerde een beroep doen op het recht van 1e kennisneming en het blokkeringsrecht. Hierdoor dient de medisch adviseur zijn advies als eerste aan de verzekerde kenbaar te maken. Dus wanneer de medisch adviseur het advies gaat geven om de AOV te sluiten met een uitsluiting of premieverhoging of adviseert de aanvraag af te wijzen, dan weet je als verzekerde dit als eerste. Je kan dan besluiten de aanvraag in te trekken. Hierdoor hou je als verzekerde je opties open en hoef je niet bij elke verzekeringsaanvraag aan te geven dat jou ooit een verzekering is geweigerd of onder beperkende voorwaarden is aangeboden. Dit is namelijk een vervelende belemmering bij andere aanvragen voor andere verzekeringen.
Als AOV Ondernemersdesk bieden wij verzekerden ook de mogelijkheid om rechtstreeks een AOV bij een verzekeraar af te sluiten. Hiermee denken wij in een behoeft in de markt voorzien. Maar dit afsluittraject is niet vergelijkbaar met een adviestraject. Je krijgt geen advies over jouw persoonlijke financiële situatie, we vergelijken geen verzekeraars voor je en je schakelt direct met de verzekeraar voor je gezondheidsverklaring. Wel nemen we tijdens dit afsluittraject persoonlijk contact op met je om te toetsen of je dit traject wenst voort te zetten of toch liever persoonlijk advies wenst. Hierbij wijzen we ook op het belang van de afname van de gezondheidsverklaring
AOV Ondernemersdesk is van mening dat het afgeven van een gezondheidsverklaring een essentieel onderdeel is van het adviestraject. Bij een complex product als de AOV met zulke grote financiële belangen voor alle partijen is het belangrijk om voor dit onderdeel de tijd te nemen. Goed doorvragen door een adviseur is cruciaal. Dit kan er ook toe leiden dat er vanwege de gezondheidstoestand geen AOV kan worden gesloten of een AOV met beperkte dekking en/of premieverhoging. Maar dan heb je wel duidelijkheid en betaal je geen premie voor een AOV die niet zal uitkeren.
Ben je benieuwd wat AOV Ondernemersdesk voor jou kan betekenen, neem contact met ons op en maak een vrijblijvende afspraak.